Dostun Sayfasi

Dostun Sayfasi (http://www.dostunsayfasi.com/)
-   Enstrümanlar (http://www.dostunsayfasi.com/enstrumanlar/)
-   -   Gitar nedir? Nasıl Çalınır? , nasıl kullanılır (http://www.dostunsayfasi.com/enstrumanlar/31206-gitar-nedir-nasil-calinir-nasil-kullanilir.html)

Corumlu 15-12-2010 19:03

Gitar nedir? Nasıl Çalınır? , nasıl kullanılır
 
Yeni başlıyorsanız öncelikle basit akorları öğrenmeniz sizin için iyi olacaktır. Daha sora teoriye ve teknik kısma girebiliriz. Önce en basit akorları anlatmaya çalışalım:



Öncelikle akort sitelerine veya kitaplarına baktığınız zaman "a g f em" gibi şeyler görürsünüz ki bunlar bizdeki "la sol fa miminör" notaları anlamına gelen batı müziği terimleridir.


do = c
re = d
mi = e
fa = f
sol = g
la = a
si = b


minör: notalar arasındaki 1 tam, 1 yarım, 2 tam, 1 yarım, 2 tam ses aralıklarına sahip gam türü.
mesela do minör gamı: do, re, mi bemol, fa, sol, la bemol, si bemol, do
akor basarken notanın yanına m olarak yazılır.mesela mi minör = Em
majör: sırasıyla 2 tam, 1 yarım, 3 tam, 1 yarım aralıktan oluşam gam.
mesela re majör gamı: re, mi, fa diyez, sol, la, si, do
gitar çalan bir kişinin bunları bilmesi farzdır. Ayrıca tabi bir de hangi telin ne notası olduğunu bilmesi de gerekir:
yukardan aşağıya sırasıyla;


1. tel = mi
2. tel = la
3. tel = re
4. tel = sol
5. tel = si
6. tel = mi


en üstteki tel en kalın teldir bilindiği üzere.
Bir gitarda perde sayısı sabit olmamakla birlikte genelde elektrolarda 22 23 tane kadardır. Klasiklerde perdeler daha geniş oluyor sanırım. Dolayısıyla perde sayısı daha az.


Gitarı akort etmek için çeşitli akort programları var pc ye mikrofonla dinleterek gönül raatlığıyla akort edebilirsiniz.
Şimdi simple chords dediğimiz, gitarı ilk defa eline alan bir kişi için çalabileceği akortlarla başlayalım:

E akortu(üstten 2. telde 2. perde,3.telde 2.perde,4.telde 1. perde):
Bu genelde mistik bir hava yaratma amacıyla kullanılıyor.Yani bir cümleye bu akort eşliyinde başlarsanız, cümlenin devamı varmış hissini uyandırıyor dinleyicide. Onun için genelde son nota olarak basılmaz şarkılarda. Bu akort bana hep starsailor ın poor misguided fool unu hatırlatır nedense.


Am akortu(üstten 3. telde 2. perde,4.telde 2. perde,5.telde 1.perde)
Şimdi yukarıda mi(e) için yaptığımız hareketi elimizi hiç bozmadan bi tel aşağıya kaydıralım. İşte size la minör. Gitarın en dokunaklı akortlarından biridir. Bir parça bu akortla başlıyor veya bitiyorsa kesin hüzünlüdür. Çoğu parçada kullanılır.

Em akoru(üstten 2.telde 2.perde,3.telde 2.perde)
En basit akortdur ve basit olduğu kadar anlamlıdır. Bu da minör olduğu için hüzün katar parçaya. Her parçada mutlaka vardır.

C akortu(üstten 2.telde 3.perde,3.telde 2.perde,5.telde 1.perde)
Parçaya neşe katar. Minörlerle uyumludur. Bu akort girdiği zaman şarkıya bir tempo bir heycan geliyor demektir.

D akortu(üstten 4.telde 2.perde,5.telde 3.perde,6.telde 2.perde)
Dinleyende bir kabullenmişlik duygusu bırakır.Genelde ilk başlarda diğer akortlardan buna geçmek biraz zor gelir parmağınızı tam oturtamazsınız. Ama biraz çalıştıktan sonra bu sorun ortadan kalkıyor beyinle ilgili bir şey.

F akoru(üstten 2.tel 3.perde,3.tel 3.perde,4.tel 2.perde + işaret parmağı 1. perdeye komple basacak)

Şimdi basit basit akorlardan sora bunu çalmak çok zor diyebilirsiniz.Ama bu da zamanla oturacak bir hareket. O işaret parmağının yaptığı olaya "bare" deniyor ve parçanın içinde o hareketi yapmak başlarda hayli kastırıcı. Bu akor da bi olaydan bi olaya geçişi belirtiyor duygu olarak. Yani "bir şey oldu sonra bir şey oldu" derken "sonra" kısmı f oluyor. Geçiş gibi.

G akoru(üstten 1.tel 3.perde,2.tel 2.perde,5.tel 3.perde,6.tel 3.perde)
Bu akordan bir duygu almıyorum ben şahsen. Genelde bitişlerde veya geçişlerde kullanılıyor ve kulağa hoş geliyor ama bir duygusu yok sanki.


A2 akoru(üstten 3.tel 2.perde,4.tel 2.perde)
Parçaya atmosferik bir ortam katıyor kanaatimce. Eğer bu resimdeki harekette boşta kalan serçe parmağınızı 5. telde 2.perdeye basarsanız o zaman normal A yani la akorunu elde etmiş olursunuz ve böylece A2 daha anlamlı bir akora dönüşmüş olur.


Bsus akoru(üstten 2.tel 2. perde,3.tel 4.perde,4.tel 4.perde):
Şimdi iyi de, bu sus nedir acaba diyebilirsiniz. Sus müzik adamları tarafından suspend in kısaltılmışı olarak tanımlanmış. Suspend asılı bırakmak kısa süre durdurmak demektir ve bu hareketi yaptığınızda ilginç bir ses çıkar. Hem nota gelir hem boşluk. Aslında benim sevmediğim ve gereksiz akorlardan biridir.


F#m akoru(üstten 1.tel 2.perde,3.tel 2.perde,4.tel 2.perde):
# işareti diyez anlamına gelir.Bir notanın yarım ses incesi demektir. Küçük m de minör demektir. Yani bu akor fa-diyez-minör dür. Boğuk bir ses çıkartır. Bende hiç bir his uyandırmayan akorlardan biridir.

d/f# akoru(üstten 1.tel 2.perde,4.tel 2.perde,5.tel 3.perde):
Bu akoru ilk defa görenler aman Allahım bu ne tepkisini verir genelde. O kadar karışık bir şey değil aslında. Re majörün fa diyez bassıyla çalınması anlamına gelir. Yani aslında üstüne fa diyez ekleyerek majör olarak re çalıyorsunuz. Klasik d ye oranla daha neşeli bir hava katar kullanıldığı yerde.



Alintidir...


Bütün Zaman Ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 01:03 .

Telif Hakları vBulletin v3.8.4 © 2000-2024, ve
Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1