26-05-2019, 20:25 | #1 |
Can Dost
Üyelik Tarihi: Apr 2010
Mesajlar: 1,058
Tesekkür: 1044
|
Derviş Ali
Dostun bahçesinde üç gül açılmış
siteadi.com - Derviş Ali Göz gezdirdim gülün biri üzgündür Bir saatte ben görmezsem yârimi Saatim yıl olur günüm yüz gündür Derviş Ali’m yâri görmedim bugün Bülbül güle figan eder gün be gün Şu gözlerim yâri görmezse bir gün Can çabalar ceset candan bezgindir Deyişlerindeki kullandığı duru dilden, işlediği konulardan, uyakların sağlamlığından çok güçlü bir ozan olduğunu anladığımız Derviş Ali hakkında (ne yazık ki) çok somut ve ayrıntılı bilgi yok. Hakkındaki en önemli bilgileri yine kendi deyişlerinden ediniyoruz. Bir deyişinde, Hacı Bektaş postnişini Feyzullah Çelebi’yi mürşit olarak kabul ettiğini dile getirmesinden yola çıkarak Feyzullah Çelebi ile aynı çağda (19. Yüzyıl) yaşadığını söyleyebiliriz. Bir başka deyişinde geçen; “Tarih Bin iki yüz* oldu bu sene Derviş Ali’m söyler hem yana yana Kerbela çölünde ulu meydana Şehitlerden akan al kan ağladı.” Şeklindeki dörtlük, bu kanımızı daha da güçlendiriyor. Yine deyişlerinde işlediği konulardan, daha önceki Yüzyıllarda yaşamış ünlü Alevi-Bektaşi ozanların izinde olduğunu, aynı geleneği sürdürdüğünü 19. Yüzyıl’ın en güçlü Bektaşi ozanlarından biri olduğunu anlıyoruz. Derviş Ali’nin nerede doğduğu, nerelerde yaşadığı, nerede Hakk’a yürüdüğü ise kesin bir şekilde bilinmiyor. Edebiyat çevreleri O’nun Orta Anadolulu, daha çok Sivas köylüsü olduğunu kabul ediyor. Şarkışla’nın Emlek Bölgesi’nde edebiyatla ilgili, ozan geleneğini bilen birçok kişi de, o bölgenin ozanlarından olduğunu söylemektedir. Ki… Bu görüşü oldukça güçlü bir tez olarak kabul etmek yanlış olmaz. Derviş Ali deyişlerinde en çok hece vezninin 6 + 5 ve 4+4+3 (koşma kalıbı), bazen de 4+4 şeklini (semaî) kullanmıştır. Yaşadığı çağın diğer ozanlarında olduğu gibi yer yer Farsça sözcükler kullansa da akıcı, coşkulu ve anlaşılır bir dili vardır. Şiirlerinde tarikatla ilgili konular daha fazla işlemiştir. Bu şiirlerden çoğu da bir ezgiyle bütünleşerek gündeme gelmiş, birçok ünlü sanatçı tarafından da çeşitli ses taşıyıcılarında seslendirilmiştir. Deyişlerinden örnekler: 1. Âşık mâşukunun derdine düşmüş Yanar aşk oduna tüter güzel dost Hublar konmuş göçmüş belli yurdundan Can cana muhabbet eder güzel dost Benim ağladığım dosta hoş geldi Gamze-i kirpikler sinemi deldi Dost ile davâmız divana kaldı Yahşı yaman her iş biter güzel dost Ne ben de sabır var dostta merhamet Çekerim derdini ederim gayret Ali evladından bana bir imdat Bunca ağlattığın yeter güzel dost Derviş Ali’m dost dilinde eğlence Gündüz hayalimde düşümde gece Söz mü kalır ateşine yanınca Bir gün ahım seni tutar güzel dost 2. Erenler, Veliler, Kırklar, Yediler On iki imamlar kurbanıyız biz Okundu tekbiri, durduk kıbleye On iki imamlar kurbanıyız biz Şahım sen kimseye bulma bahane Bir zaman söylensin iki cihane Rıza lokmasını ulu divane On iki imamlar kurbanıyız biz Anamız Meryem'dir, atamız Cibril Nefesten zahirdir hükmüne kail Bizi Şah’a kurban etti Azrail On iki imamlar kurbanıyız biz Yedi kerre yünceğizim kırptılar İbrahim'in sürüsüne kattılar Etimi de pare pare ettiler On iki imamlar kurbanıyız biz Kurbanlık koç ile bile koyuldum Feriştehler çaldı, ben de sayıldım Kırklar makamında ben de doyuldum On iki imamlar kurbanıyız biz Derviş Ali' im, kanın nâ-haka dökme El ne derse desin, sen ana bakma Şah yürümedikçe postundan çıkma On iki imamlar kurbanıyız biz 3. Gönül gel seninle muhabbet edelim Kimseye bırakma arayı gönül Ya benim kimim var kime yalvarayım Kaldır kalbindeki karayı gönül Dünya için gül benzini soldurma Halden bilmeyene halin bildirme Tabip olmayana yaran sardırma Azdırırsın bir gün yarayı gönül Solmazsa dünyada güzeller solmaz Bu dünya fanidir kimseye kalmaz Yalan dolan ile sofuluk olmaz Mümin olan bekler berayı gönül Derviş Ali’m öğüt verir özüne Gönül lütfeyledi geldi sözüne Azrail konarsa göğsün düzüne O zaman beklemez sırayı gönül Bin iki yüz*:Miladi 1784. |
Yandaki üye(ler) bu mesajindan dolayi murican üyemize tesekkür ettiler |
|
|